Nyheder
10 januar 2018

Facebook-aktivist: Privatlivsfolket skal til at få fingeren ud

Den kendte aktivist-advokat Max Schrems mener, at privatlivsaktivister er bedre til at male fanden på væggen end til at gøre noget ved det.

 - Onsdag, 10. januar 2018 - 16:28

»Problemet med privatlivsboblen er, at vi er gode til at fortælle, hvor ondt og skidt alting er, men vi er ikke særligt gode til at gøre en skid ved det.«

Sådan lyder meldingen fra Facebook-aktivisten og advokaten Max Schrems, der i 2015 startede et massesøgsmål mod Facebook, som endte med at udløse en af de største omvæltninger inden for datalovgivning, da EU-domstolen gav Schrems medhold og samtidig skrinlagde den såkaldte Safe Harbour-aftale.

Han fortæller i et interview med The Register, at hans nye ngo kaldet None of Your Business (NOYB) skal være et værktøj for aktivt at kæmpe for privatliv i stedet for bare at snakke om det.

»Vi har fået rettighederne på papir, og nu må vi kollektivt håndhæve dem. Som individuel forbruger kan du generelt ikke sagsøge et firma, og det er det, vi mangler her,« siger han til The Register.

Træt af at være i fokus

NOYB vil, såfremt de når deres crowdfundmål på 250.000 euro, sagsøge virksomheder, der forbryder sig mod forbrugeres digitale rettigheder såsom Facebook.

»Det er frustrerende. Det er kun muligt for Facebook (at forbryde sig mod brugernes rettigheder, red.) fordi de har så mange penge, at de kan udskyde de juridiske procedurer igen og igen,« siger Schrems til The Register.

Det oplevede han, da hans oprindelige søgsmål mod Facebook blev indgivet i 2013, men først blev hørt af EU-domstolen to år efter. I oktober sendte den irske højesteret så sagen tilbage til EU-domstolen, og det kan potentielt tage to år mere, før sagen bliver hørt.

»Men hvis vi så vinder noget, som da Safe Harbor-lovgivningen blev fældet, så bliver folk begejstrede. Det fjerner følelsen af, at man ikke kan gøre noget ved det,« siger han.

Læs også: Lande vil fortsætte masseovervågning - stik mod EU-Domstolens intention

Endnu ikke crowdfundet

Schrems udtalelser kommer, mens NOYB's crowdfunding-kampagne har under en måned til at skaffe de 250.000 euro, som organisationen beder privatlivsfans om.

»Vi skal gøre det her ordentligt, eller også skal vi lade helt være,« fortæller han The Register.

Han mener ikke, at organisationen har en chance for at kæmpe mod globale organisationer som Facebook og Google, hvis de ikke har en ordentlig krukke guld at gøre det med.

I skrivende stund har NOYB rejst ca. 65 procent af de fornødne penge. Crowdfunding kampagnenslutter d. 31. januar.



FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Også interessant

Arrangør

version2-small.jpg
ingenioren-01.png
Partner